Klauzurní styl výuky

Klíčová aktivita 7:
PODPORA ZAVÁDĚNÍ KLAUZURNÍHO STYLU VÝUKY 

Klauzurní styl výuky představuje specifickou edukační metodu, která učí studenty racionální výstavbě řešení právního problému. Klauzurní styl výuky, spočívající ve výuce práva prostřednictvím řešení konkrétních případů, tříbí analytické schopnosti studentů, kteří si sami, s využitím obecného schématu řešení právních problémů a s pomocí právních zdrojů (např. ÚZ, komentáře), kladou dílčí otázky spjaté s konkrétní kauzou. Úspěšné zpracování klauzurní práce studentem předpokládá jednoznačnou formulaci základní otázky, vymezení právního rámce a s tím spjaté zhodnocení relevance a míry závaznosti předkládaných pravidel, analýzu spočívající v aplikaci právních pravidel na skutkové okolnosti kauzy a konečně zformulování závěrů odpovídajících na základní otázku. Klauzurní styl výuky klade na studenty vyšší požadavky, od studentů se očekává, že se vypořádají rovněž s právním posouzením situace v podmínkách potenciální změny skutkových okolností. Práce s klauzurami poskytuje pedagogům velmi objektivní způsob testování znalostí studentů.

V současné době je na PF UP klauzurní metoda výuky využívána v některých předmětech, např. v trestním právu, nebo v právu občanském. Klíčová aktivita směřuje ke zkvalitnění klauzurního stylu výuky a k zavedené této metody také do výuky dalších předmětů, u kterých to jejich povaha umožňuje, tedy do výuky práva občanského, správního a trestního. Cílovou skupinou klíčové aktivity jsou nejenom pedagogové, ale rovněž studenti, u nichž dojde zavedením, respektive zkvalitněním stávajícího klauzurního stylu výuky, k propojení teorie a praxe. Klauzurní styl výuky evokuje praktický způsob řešení právních problémů, u kterého je kladen důraz na komplexnost, studenti musí sami určit, co je podstatou předkládaného případu.

Pro dosažení cíle uspořádá PF UP tři odborné semináře o klauzurním stylu výuky pro akademické pracovníky, jeden pro vyučující soukromého práva (15 osob), druhý pro vyučující trestního práva (5 osob) a třetí pro vyučující správního práva (15 osob). Semináře povede proškolený lektor, jehož úkolem je sestavit modelovou klauzurní situaci, po obsahové stránce ji zkonzultovat s odborníky ze soukromého, trestního, nebo správního práva, a na jejím základě demonstrovat metodu/metody pro sestavení vlastního zadání klauzurní práce.

.

Lektor klauzurního stylu výuky:
Mgr. Tomáš Brožek